Tuesday, November 4, 2008

AMARAN

MALWAREadalah terma yang digunakan untuk sebarang perisian yang dipasang secara jarak jauh tanpa dapat dikesan dan diketahui oleh pengguna komputer bertujuan untuk mendapatkan maklumat.

Antara malware yang dikenal pasti :

ADWARE - memaparkan iklan apabila anda melayari web.

SPYWARE - perisian yang akan mengumpulkan maklumat dan menghantarnyasecara rahsia kepada pihak ketiga. - maklumat ini terdiri daripada laman web yang pernah anda lawati, jenis pelayar web dan maklumat sistem serta alamat IP anda.

BROWSER HIJACKING SOFTWARE @ PERISIAN PERAMPAS PELAYAR - perisian iklan yang merubah tetapan pelayar seperti : 1. laman web tetap 2. carian dan toolbar pelayar 3. membina ikon 4. memaparkan pop-up iklan secara banyak - apabila pelayar berjaya dirampas perisian itu terus menerus membawa pengguna ke laman web pengiklan

-Tidak semua malware itu sama kerana ia mempunyai ciri-ciri yang berbeza di antara satu sama lain. - Malware berikut disenaraikan menurut ciri-ciri unik yang ada pada mereka sepanjang separuh tahun 2006.

Paling SEKSI : Cecacing Tearac.A atau lebih dikenali KAMASUTRA - Ia tersebar melalui e-mail dengan mesej E-mail Sex atau Video Sex

Paling BERMETOD : Bagle - Ia merupakan variasi Bagle yang melemahkan aplikasi keselamatan dengan menjangkitinya. - Variasi Bagle.IB pergi lebih jauh dan ganas di mana ia mampu melemahkan sehingga 525 proses berlainan.

Paling TIDAK WARAS : Biwili.A - Ia boleh menjangkiti Windows atau Linux.

Paling MENAKUTKAN : BlackAngel.B - Ia memaparkan gaya imej filem seram sejati dengan teks dalam bahasa Sepanyol yang bermaksud : - On the 1st day, you will be SCARED. - On the 2nd day, you will be DESPERATE. - On the 3rd day, you will look for HELP, and -On the 4th day, you DIE. - Komputer anda yang sebenarnya mati di mana ia membuat beberapa kekunci penting dalam Windows Registry.

Paling LUCAH : PornMagPass - Spyware ini menjanjikan capaian percuma ke laman-laman porno tetapi sebenarnya meletakkan program jahat (malicious) dalam sistem anda.

Paling BERSEMANGAT KESUKANAN : Sixem.A dan Bagle.GZ - Pertama, Sixem.A - menawarkan foto berkaitan FIFA World Cup 2006, Germany. - Kedua, Bagle.GZ - yang merujuk kepada Sukan Musim Sejuk di Torino.

Paling KOMPLEKS : Virus Detnat.A - Ia mendapat gelaran ini kerana ia menggunakan enkripsi polimorfik untuk melindungi kodnya dan mengelak pengesanan. - Namun begitu ia boleh dikesan perisian anti virus dengan mudah.

Paling INOVATIF : Leap.A, Inqtana.A dan Oomp.A - Kod jahat pertama yang menjangkiti MAC OS X.

Pencinta Alam Semulajadi : Hoots.A - Ia akan menghantar gambar Snowy Owl kepada setiap pencetak yang ada dalam rangkaian.

Paling BERGAYA : Cxover.A - Kod jahat yang boleh berpindah dari komputer ke PDA apabila mereka disambungan.

Paling RAJIN : PGPCoder.D - Kategori ini pencipta PGPCoder.D telah menggunakan RSI encryption (assymetic key) untuk digunakan dalam versi terbarunya.

Paling CEKAP : Clickbot.A - Ia akan mengklik pada iklan bayar-per-klik untuk mendapatkan wang tambahan; which automatically clicks on pay-per-clicks advertisements, learning (albeit fraudulently) an extra income.

Walaupun malware adalah sesuatu yang menarik tetapi adalah lebih baik anda menjauhi nya dan tidak berhadapan dengan akibatnya. Dengan itu saya cadangkan anda menggunakan TruPrudent yang akan melindungi PC anda daripada serangan malware yang telah tersebar dan yang bakal muncul. Atau anda boleh menggunakan pengimbas malware dalam talian terus menerusi laman web; http://www.activescan.com

p/s :pe2 pun jgn biarkan diri anda diselubungi malware...hahahaha blh rujuk majalah pc (pc xtra :10) keluaran oktober 08 #142.

No comments: