Tuesday, November 11, 2008

Program Bumi Hijau

PENGENALAN

Kenaikan harga minyak dunia telah menyebabkan harga barangan keperluan harian meningkat dan seterusnya mengakibatkan inflasi. Pengguna merasai kesan ini dan terpaksa membayar pada harga yang lebih tinggi ke atas barangan keperluan keluarga.

Bagi membantu mengatasi masalah ini, Kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengadakan kempen untuk menggalakkan rakyat menanam sayur, ulam-ulaman dan herba serta menternak ikan dan ayam bagi kegunaan sendiri.

Langkah ini akan dapat membantu pengguna berjimat dan berbelanja secara berhemah disamping dapat mengawal inflasi. PROGRAM BUMI HIJAU

Program Bumi Hijau adalah program untuk menggalakkan orang ramai melibatkan diri dengan amalan bercucuk tanam (sayur-sayuran atau ulam-ulaman) dan menternak (ayam kampung atau ikan keli dalam kanvas) di sekitar kediaman mereka (rumah pangsapuri, rumah teres atau rumah kampung).

Konsep program ini adalah bercucuk tanam disamping menghias persekitaran rumah dengan tanaman yang boleh dimakan (konsep edible landscape atau kitchen garden).

Program ini juga bagi menggalakkan orang ramai khususnya penduduk kampung tradisional yang berpendapatan rendah untuk menternak ayam bagi memenuhi keperluan makanan harian.

Program ini juga bertujuan menggalakkan masyarakat umum menternak ikan bagi kegunaan sendiri selain menggalakkan memakan ikan air tawar.

No comments: