Saturday, November 1, 2008

Vermicompos Halal Ke Haram?

vermi yg bermaksud tahi cacing terhasil dari proses pembuangan tinja cacing selepas proses pemberian makanan kepada cacing yg diternak. Persoalan yang timbul dewasa ini sesetengah vermikompos boleh dikategorikan sebagai haram, walhal semua kita tahu cacing bukanlah binatang yang haram dipegang/dimakan oleh umat Islam.

Hal ini dapat diketahui setelah melihat dgn teliti cara penjagaan atau lebih tepat iaitu pemberian makanan kepada cacing tersebut. Semua kita tahu bahawa hanya sesetengah cacing sahaja yg boleh dikomersialkan kerana menghasilkan kompos atau kerana jenis cacing ini adalah jenis menguraikan tinja haiwan lain.

Dalam mana-mana kursus ternakan cacing, penternak disyorkan menggunakan tinja kambing/lembu kerbau atau mana2 tinja ternakan ruminan sebagai makanan/media cacing. Apa yang menjadikan sesuatu vermikompos itu haram adalah apabila penternak khasnya penternak yang bukan muslim menggunakan tinja khinzir sebagai ramuan kepada penghasilan media cacing. Hal ini mungkin tidak diketahui kesalahannya oleh penternak bukan muslin itu sendiri, tetapi sebagai pengguna muslim, kita haram menggunakan baja hasil dari tinja khinzir ini kerana ianya haram dari sudut syarak.

Oleh itu pengguna baja organik di luar sana dinasihatkan bertanya kepada penjual/pengeluar sesuatu jenis baja organik itu kandungan yang digunakan utk menghasilkan baja yg di beli. Kami sebagai pengeluar baja organik muslim tidak ada kompromi dalam mengunakan tinja khinzir ini sebagai ramuan dalam penghasilan baja organik kami, ianya dijamin HALAL.

No comments: