Wednesday, May 13, 2009

MOTIVASI 2




Contoh perniagaan yang mudah dan senang untuk di'gembala'

  • Penternakan cacing tanah

  • Menghasilkan baja VERMIKOMPOS

  • Perniagaan minuman ringan (KOPI SARANG BURUNG)

  • Menanam cendawan (kawan saya jual dalam masa 2 jam di Pasar Tani Kuala Terengganu)

  • Menternak burung puyuh (cuba singgah kedai sebelah kiri selepas trafic light Fikri, Kemaman)

  • Buka salon kecantikan (banyak benda boleh dijual kat salon. Saya pun dah lama berangan nak gunting rambut kat salon, tapi saya takut bini saya marah...)

  • Kedai percetakan (walaupun terdapat berpuluh kedai percetakan di Kemaman dan Dungun, tapi saya lebih suka berurusan di Kuantan. Adalah sebab-sebabnya...)

  • Penternakan kambing (betapa susahnya saya nak dapatkan bekalan tahi kambing untuk bagi makan cacing kesayangan saya. Fikirkan...)

  • Kedai dobi (kawan saya buka Dayana Loundry, depan SMK Chukai, Kemaman. Kawan satu kursus kat PMINT & arwah MeCD)

  • Makanan ringan (beli secara pukal dan packing dalam bentuk bungkusan kecil. Kalau tak boleh jual, bawak sini biar saya tolong makan)

  • Ikan keli (jual benih lebih untung dari jual ikan yang dah besar. Time harga ikan merudum, kerajaan buat derkkkk jer)

  • Restoran (saya boleh tumpang sangkut Kopi Sarang Burung kat situ)

  • Tanam sayur (buat ladang, jangan tanam dua tiga batas nanti disodok babi oopss... khinzir, langsung tak boleh makan kedarah)

  • Kedai roti dan kek (berikan saya satu contoh kedai Melayu di Kemaman)

  • Baja organik (buat kajian banyak-banyak tentang teknologi EM. Jangan harapkan sangat kat kerajaan, menteri kata lain, timbalan menteri kata lain. Pegawai pertanian yang ada Phd pun ramai tapi sayang nak turunkan ilmu sebab bila pencen nanti dia orang nak bukak bisnes sendiri !)

  • Katering @ Catering (Mana satu betul?. Kalau nak cuba bisnes ni kalau kabel setakat sebesar kepala lutut, baik tak payah la...)

  • Perniagaan Koperasi (Dengar cerita Cik Zul Imbasan Nilai nak buka koperasi terbesar di Kemaman. Nak tau nama koperasi, tanya dia sendiri. Saya takut nak tanya...)

  • Perniagaan apa lagi yer...?

  • MLM (saya dah bersumpah tak nak join. Aku tak rela digoda...)




Jika anda ada idea lain, mari kita sama-sama semakkan blog ini. Tak kira sama ada idea anda logik ke tak logik, mari kita sama-sama bincang. Contoh-contoh perniagaan di atas pada asalnya semua tak logik. Masa saya mula-mula nak bela cacing dulu pun macam-macam kena sumpah seranah. Nasib baik tak muntah kedarah jer... Ahh... Persetankan mereka!!!
  • Nabi Muhammad saw dulu pun pernah dilempar tahi. Kapal Nabi Nuh as dulu pun, ingat tak? Penuh dengan tahi, akhirnya tahi itu jugalah jadi ubat mata.

  • Sebenarnya tak kan ada orang senang untuk melihat anda ingin senang.






.

1 comment:

amaram said...

Kursus penyediaan baja bio organik menggunakan teknologi EM akan dianjurkan oleh UTM JB pada 27 & 28 Julai 09 @ 24 & 25 Nov 09. UTM KL pada 5 & 6 Okt 09 @ 28 & 29 Dis 09. Untuk keterangan lanjut, layari www.cepp.utm.my