Thursday, November 6, 2008

Cacing : Ternak

Eisenia foetida

Pembiakan cacing ini cepat dalam tinja ternakan seperti lembu, biri-biri dan kambing. Berat tertinggi dicapai dalam tinja biri2 berbanding yang lain. Eisenia foetida banyak digunakan di Selatan India pada tinja lembu bagi tujuan penghasilan vermikompos.

Lumbricus rubellus ( cacing merah)

Lumbricidae

Dengan kepanjangan antara 25-105mm dengan 90-120 segmen pada badan. Warna badan perang kemerahan atau ungu kemerahan. Matang dalam masa 179 hari mempunyai jangka hayat kira-kira 682 hingga 719 hari. Menghasilkan antara 79 hingga 106 kokon bagi seekor cacing setahun. Secara semulajadi banyak terdapat pada tanah yang kaya dengan bahan organik seperti tinja ternakan dan bahan buangan (Edwards and Lofty, 1972). Bagi tanah yg dihuni mestilah mudah ditembusi dan keadaan tanah yg membenarkan pengudaraan berjalan lancar. Selain digunakan untuk menghasilkan baja vermikompos, cacing ini juga dijadikan serbuk untuk makanan ternakan dan digunakan dalam perubatan cina.

Perionyx excavatus (India blue worm/Malaysian blue worm/travelling worm)

Cacing ini asalnya daripada kawasan pergunungan Himalaya. Saiz cacing yang kecil antara 1.15 inci hingga 2.75 inci tidak sesuai sbg umpan pancing tetapi banyak digunakan untuk hasilan baja kompos atau vermikompos kerana keupayaan menguraikan sisa organic kepada kompos dalam sistem vermikultur. Dalam persekitaran yang sesuai, cacing ini boleh membiak dengan menghasilkan kira-kira 20 ekor anak/minggu yang akan menjadi matang 3-5 minggu kemudian

No comments: